5 marketingowych wskazówek dla małych i średnich firm na 2022 r.

Od kilku lat z początkiem wiosny piszę o trendach oraz wskazówkach dla małych i średnich firm. W 2020 roku gdy na półkach w Empiku pojawiało się marcowe wydanie magazynu Strefa Biznesu z moim artykułem, pojawił się również koronawirus i wszystkie moje wskazówki w dniu wydania były już nieaktualne. Rok temu gdy wyszedł wywiad w MM Trendy przez dynamicznie zmieniającą się sytuację pandemiczną trudno było coś przewidzieć, jednak wiele rzeczy o, których mówiłem się sprawdziło.

Przed nami kolejny trudny rok. Gdy pandemia odpuszcza, pojawia się wojna, inflacja i znowu niepewność co do przyszłości. W tym roku postawiłem na artykuł w formie bloga, którego będę chciał rozwijać dostarczając przynajmniej raz w miesiącu wskazówki i informacje z zakresu marketingu dla małych oraz średnich firm.  

Przejdźmy do tak zwanego mięsa czyli 5 najważniejszych według mnie wskazówek marketingowych dla sektora MŚP na 2022 r.

 1. Transparentność.

Myślę, że będzie to ważne słowo w komunikacji z klientami. W naszych genach jest potrzeba przynależności do pewnej grupy, dlatego tak chętnie identyfikujemy się z markami. W dzisiejszych czasach ludzie wybierają marki z, którymi się utożsamiają i im ufają. W komunikacji między marką a klientem musi być jak w relacji między przyjaciółmi.

Klienci obserwując nasze media społecznościowe chcą wiedzieć o ważnych rzeczach takich jak sukcesy, cele, wyzwania czy poglądy. Dzięki komunikowaniu się z klientami jak z przyjaciółmi utrzymujemy z nimi ciągły kontakt, dbamy o relacje, lojalność i zachęcamy ich do interakcji z naszą marką. Pamiętajmy, że w tej komunikacji musimy być autentyczni ponieważ internet daje nam możliwość  szybkiego zweryfikowania wszelkich informacji.

Według mnie transparentność dotyczy wszystkich nawet małych firm usługowych. To jak bardzo powinniśmy być transparentni oczywiście zależy od wielu czynników takich jak rodzaj działalności czy branża. Jeżeli chcemy znaleźć lojalnych klientów warto zweryfikować nasze poglądy i znaleźć grupę odbiorców, która będzie się z nimi identyfikowała.

Przykładowo możemy pochwalić się naszymi pracownikami, opowiedzieć o ich hobby. Może podnosimy właśnie swoje kwalifikacji, pochwalmy się sukcesami. Pozwalamy pracownikom wyjść na kilka godzin wesprzeć działania wolontariuszy dla Ukrainy, śmiało o tym mówmy. Mając osiedlowy sklep możemy spytać się czego brakuje w naszym asortymencie. Prowadząc salon kosmetyczny ze względu na długi czas tych wszystkich zabiegów dużo rozmawia się z klientem na wszelkiego rodzaju tematy i to właśnie jest już transparentność bo mówimy często o naszych poglądach na pewien temat.

Jeżeli w naszym salonie kosmetycznym klientów obsługuje również pracownik, zadbajmy o to, żeby miał on podobne poglądy jakie chcemy, żeby reprezentowała nasza firma.

Odnosząc się do obecnej sytuacji na Ukrainie, jeżeli wspieramy wszelkiego rodzaju akcje możemy się tym pochwalić, ale wojna, napływ uchodźców oraz skutki tego wywołują u każdego różne, często skrajne emocje. Pamiętajmy, że nawet jeżeli nasze wsparcie jest prosto z serca, niektórzy mogą zarzucić nam promowanie się wojną, jeżeli zrobimy to w sposób nieodpowiedni, a to może doprowadzić do fali hejtu i kryzysu wizerunkowego.

2. Kryzys.

Gdy transparentność staje się ważna i komunikujemy się z naszymi odbiorcami, możemy spotkać się z różnymi reakcjami. Warto znać podstawy jak zachować się w przypadku powstania kryzysu wizerunkowego.

Kiedyś gdy firma wypuszczała jakiś przekaz trafiał on do odbiorcy i koniec. Dzisiaj gdy wypuścimy pewien przekaz, odbiorca może na niego od razu zareagować dlatego mówimy już nie o marketingu, a o komunikacji marketingowej gdzie wszystko odbywa się w czasie rzeczywistym. W szczególności media społecznościowe mają to do siebie, że informacje w nich rozchodzą się w sposób wirusowy.

Tworząc kreatywną kampanię z małym wkładem finansowym wykorzystując media społecznościowe może ona się nam „sama nakręcić”. Tak samo nasz post czy komentarz, który wywołał mały incydent może w sposób wirusowy się rozpowszechnić i wywołać duży kryzys.

Jak postępować w przypadku kryzysu?

Na początku opanuj własne emocje. Nie wchodź w dyskusję, nie napędzaj tego kryzysu. Często warto dać mu chwilę, żeby sprawdzić czy jest to zwykły incydent czy jednak sytuacja na, którą należy zareagować.

Jednym z podstawowych działań jest oświadczenie. Nie udawajmy, że nic się nie stało. Jeżeli popełniliśmy błąd przyznajmy się do niego, jednocześnie zaznaczając, że był to błąd, a Twojej firmie przyświecają zupełnie inne standardy. Ważne jest też, żeby zdementować wszelkie nieprawdziwe informacje. To Ty musisz być głównym źródłem wiarygodnych informacji dlatego odpowiadaj na pytania.

Zapanuj nad załogą, zbierz wszystkie informacje, potwierdź je jak tylko możesz zanim przekazane zostaną na zewnątrz. Ważne też jest, żeby tylko jedna osoba komunikowała się z otoczeniem.

Oprócz wydania oświadczenia, możesz zadość uczynić lub chcąc naprawić wizerunek wesprzeć jakiś adekwatny do sytuacji cel. Niektóre kryzysy też potrzebują czasu. Jeżeli Twój kryzys trwa dłuższy czas a pod każdym z postów pojawia się fala hejtu warto na jakiś czas ucichnąć i po prostu przeczekać.

Z małymi kryzysami stosując te zasady poradzisz sobie sam. Przy większych warto wesprzeć się specjalistą od wizerunku.

3. Marketing internetowy (digital marketing).

Internet tak jak już wyżej pisałem daje nam możliwość szybkiego wypromowania naszej kampanii nawet przy niewielkim budżecie, oczywiście jeżeli jest pomysłowa i rozejdzie się w sposób wirusowy.

W okresie pandemii digital marketing bardzo się rozwinął. Dla ludzi jest on często ważnym źródłem wyszukiwania informacji czy utrzymywania relacji ze znajomymi. Chcąc nie chcąc musimy tam być. Mówiłem o tym rok temu i powtórzę to w tym roku. Każde pokolenie kiedyś dorośnie, więc jeżeli teraz nie zainwestujesz w stworzenie relacji z młodym pokoleniem ono wybierze marki, które zna bo już teraz zadbały o relację z nim.

Zastanów się nad Twoim odbiorcą, pomyśl nad komunikacją z nim i dobierz odpowiednie narzędzia lub znajdź firmę, która Tobie w tym pomorze.

Marketing internetowy to wiele możliwości i narzędzi, które w zależności od branży są bardziej lub mniej skuteczne. Rzucam hasło digital marketing i zachęcam, żeby poczytać sobie o nim więcej.

4. Marketing treści (content marketing).

To jedno z narzędzi marketingu internetowego, któremu postanowiłem poświęcić kilka zdań ponieważ pojawia się już od kilku lat w trendach marketingowych i moim zdaniem dalej będzie ważnym narzędziem.

Content marketing polega na tworzeniu i publikowaniu atrakcyjnych oraz przydatnych treści dla wyznaczonej przez nas grupy docelowej. Nasze treści powinny przełożyć się na zwiększenie sprzedaży lub osiągnięcie wyznaczonych celów marketingowych.

Marketing treści to nie tylko rozwiązanie dla dużych firm. Prowadząc mały sklep z kosmetykami możesz stworzyć artykuł o tym jak dbać o cerę. Dzięki takim działaniom przyciągniesz do siebie klientów, będą odbierać Ciebie jako eksperta w danej dziedzinie i tym samym Tobie zaufają.

Tutaj też działa reguła wzajemności czyli jeżeli Ty dajesz coś od siebie, w tym przypadku poradę, to chcąc się Tobie odwdzięczyć odbiorcy kupią coś od Ciebie. W czasach internetu gdzie wyszukujemy wszędzie informacji, chcemy pozyskiwać wiedzę - takie narzędzie może okazać się bardzo skuteczne.

5. Wydarzenia.

Najważniejszą potrzebą każdego człowieka jest kontakt z drugim człowiekiem. Internet oraz możliwość kontaktowania się zdalnie nigdy nie zastąpi osobistego kontaktu. Tym bardziej po okresie pandemii wszyscy pragniemy wyjść z domu.

Wszelkiego rodzaju wydarzenia są więc idealnym narzędziem do promocji marki, budowania jej wizerunku oraz relacji. Nawet małe festyny, czy akcje to naprawdę skuteczne narzędzia w szczególności jeżeli chcemy dotrzeć do klienta lokalnego. Świetnie sprawdzają się w przypadku sklepów czy firm usługowych.

Czasami naprawdę wystarczy muzyka, balony, animacje dla dzieci i konkurs dla dorosłych, żeby wydarzeniem skutecznie napędzić nam sprzedaż.. Możemy też wejść we współpracę z innymi lokalnymi przedsiębiorcami, radą osiedla, deweloperem i stworzyć np. kino pod chmurką lub większe wydarzenie z małym koncertem.

Event marketing kojarzy się z dużymi wydatkami i jest często niedoceniany przez małe firmy, jednak stawia on na takie elementy jak wspólna zabawa, integracja, relacje, kontakt z firmą, marką, usługą, produktem, czyli wszystko to co jest potrzebne do budowania świadomości, lojalności klientów i sprzedaży.

Na koniec pamiętajcie, że każdy kryzys to również szansa, więc może akurat w związku z obecną sytuacją Wasza konkurencja zmniejszy nacisk na promocję i będzie to dla Was idealny moment, żeby mniejszym nakładem finansowym osiągnąć wyznaczone cele.

Gdybyście potrzebowali wsparcia zapraszam do kontaktu.

Krystian Król