4 pomysły na marketing w wakacje dla małych i średnich firm

Lato puka już do drzwi, a wraz z nim wakacje. Jedne firmy już zacierają ręce bo wakacje dla nich to „żniwa”. Są również firmy dla których ten okres jest słabszy. Na jakie działania w wakacje powinni postawić właściciele małych i średnich firm?

1. Wydarzenia.

W moim poprzednim artykule wymieniłem wydarzenia jako jedno z narzędzi na, które małe oraz średnie firmy powinny postawić w 2022 roku. Przyszedł właśnie czas, żeby je wykorzystać.

Specjalnie używam słowa wydarzenie a nie impreza bo nie chodzi o zabawę, ale o różnego rodzaju aktywności, które przyciągną do nas klientów, pozwolą budować z nimi relacje, napędzą sprzedaż czy pomogą nam w budowaniu świadomości naszej marki.

Nie chodzi więc o organizację dużej imprezy czy koncertu. Lewiatan Zachód czyli najlepiej rozwijająca się sieć franczyzowa w Polsce, który obsługuję świetnie wykorzystuje to narzędzie przy otwarciach sklepów czy różnego rodzaju okazjach takich jak Dzień Dziecka lub modernizacja sklepu.

Stawiamy charakterystyczny żółty namiot Lewiatana gdzie rozdawane są żółto-niebieskie baloniki i wiatraczki, różnego rodzaju gadżety, słodycze. Pojawia się ich maskotka, prowadzimy różnego rodzaju konkursy, malujemy twarze. Podczas akcji wystawiają się partnerzy dla, których to również jest idealna promocja poprzez degustację: kawy, kiełbasy z grilla, pierogów z patelni. Do tego muzyka, konferansjer, bańki mydlane latające w powietrzu.

Jak widać wiele atrakcji można zorganizować nawet z naszymi partnerami biznesowymi. My mamy atrakcje, a oni promocję. Tego typu rozwiązania sprawdzają się na pewno lokalnie właśnie dla sklepów, małych czy średnich firm usługowych.

Jeżeli naszym klientem jest biznes zorganizujmy dzień otwarty z grillem, szkoleniem lub inną ciekawą dla naszych odbiorców atrakcją. Pokażmy naszą firmę, jak na co dzień pracujemy, naszych pracowników. Budowanie relacji jest niezwykle ważne jeżeli działasz w sektorze b2b.

Najlepsze wydarzenia to takie, które budują naszą markę czyli są zgodne z naszą filozofią. Jeżeli stawiamy na ekologię możemy zorganizować zbiórkę elektrośmieci i w zamian każdemu wręczyć mały upominek. Zaprośmy lokalną społeczność do wspólnego posprzątania okolicznego parku, które zakończymy ogniskiem.

Im bardziej nietypowy pomysł łączący się z naszym biznesem i naszą wizją tym lepiej. Jeżeli potrzebujesz pomocy w organizacji czy wsparcia przy obsłudze chętnie w tym pomogę.

2. Wyjdź na zewnątrz.

Piękna pogoda to moment w, którym możemy wystawić przed lokal krzesełka, kwiaty niech nasze miejsce żyje i zwraca uwagę. Jeżeli masz taką możliwość wyjdź ze swoimi produktami na zewnątrz. Pomijasz dzięki temu jeden bardzo istotny element czyli proces podjęcia decyzji o wejściu do lokalu.

Wchodzimy tam gdzie czujemy się bezpiecznie, gdy coś nas zachęci lub zaciekawi. Jeżeli Twój biznes ma z tymi elementami problem wyjście na zewnątrz może pomóc Tobie w zdobyciu nowych klientów. Jak zbudujesz z nimi relację, nie będą mieli potem problemu, żeby wejść do Twojego lokalu.

Dla niektórych wyjście na zewnątrz i zdobycie wielu klientów może być oznaką tego, że wejście do lokalu nie wzbudza zaufania. Jesteś na zewnątrz, zdobywasz wielu nowych klientów, są Tobą zachwyceni, ale na co dzień nie masz aż takiego ruchu w lokalu? Warto się wtedy zastanowić nad przyczyną.

Będąc już na zewnątrz możesz wręczać mały podarunek klientom, przechodnią dzięki czemu „kupisz” ich uwagę bo psychologicznie rzecz biorąc jeżeli coś dostajemy to chcemy się odwdzięczyć nawet po prostu naszą uwagą.

Jako podarunek sprawdzą się bardzo dobrze wakacyjne gadżety z logo Twojej marki. Takim podarunkiem może być również zwykły kubek lemoniady, która pozwoli ochłodzić się w gorącym dniu.

3. Konkurs wakacyjny.

Wiele firm wykorzystuje wakacje do budowania lojalności i napędzania sprzedaży poprzez konkursy. Jest to idealne rozwiązanie dla biznesów dla, których wakacje to słabszy okres. Organizując konkurs pamiętaj, że w jago zasadach nie może być znamion loterii. Sprawdź więc czym różni się konkurs od loterii.

Zasady konkursu muszą być zrozumiałe i proste. Zrób zakupy za minimum 30 zł, wymyśl hasło, najlepsze z nich wybrane przez jury wygrywa. Ludzie nie lubią skomplikowanych zasad. Ważne też, żeby konkurs nie trwał długo.

4. Media społecznościowe.

Pamiętaj o mediach społecznościowych. W wakacje podróżujemy, więc musimy wykorzystywać również takie narzędzie, które pozwolą nam utrzymywać komunikację pomimo odległości. Możesz zaangażować swoich klientów. Niech wysyłają zdjęcia z Twoimi produktami. Jeżeli jesteś kosmetyczką poproś klientkę o zdjęcie paznokci, które jej zrobiłaś i pochwal się jak świetnie wyglądają na tle piramid w Egipcie.

Na koniec...

Wakacje to tak naprawdę dobry okres na eksperymenty i nieszablonowe rozwiązania. Dobra pogoda, duża ilość witaminy D sprawia, że ludzie mają energię, są uśmiechnięci, pełni życia dzięki czemu chętnie angażują się w wszelkiego rodzaju akcje. Wykorzystaj ten moment jak najlepiej otwórz głowę i działaj.

Chcesz jak najlepiej wykorzystać okres wakacyjny? Spotkajmy się i porozmawiajmy jak mogę Tobie pomóc.

 Krystian Król